fredag 30 januari 2009

Lodjur!

I tisdags natt när jag jobbade fick mina kollegor vara med om en häftig naturupplevelse minst sagt! Först tyckte de att det var en stor hund som gick över vägen men språnget upp på stenmuren såg för smidigt ut för att vara en hund - väl framme vid platsen såg de att det var ett lodjur som hade satt sig tillrätta på stenmuren!! De kunde stanna bilen och beundra den i skenet av bilens lysen. Den satt där så fint på stenmuren ett tag innan den bestämde sig för att hoppa ner på andra sidan och försvinna in i den mörka skyddande skogen. Vilken häftig känsla att få se detta ovanliga djur på så nära håll - det är få förunnat! Det har sina fördelar att köra runt i kommunens alla hörn om nätterna!
Måste vara ett av de vackraste vilda djuren vi har i våra skogar!

På lodjurets meny skulle säkert ett lamm sitta fint - tur att grannens lamm håller till inomhus! Jag var och hälsade på hos alla får och lamm häromdagen och jag passade naturligtvis på att fota lite. Fast det blev inga bra kort då jag fortfarande inte lärt mig kameran till fullo plus att ljuset i den stora ligghallen var väldigt gult. Men ni får hålla tillgodo med de kort som blev!
Bäh bäh vita lamm... ...har ni någon ull?!
Får och lamm så lång ögat når. Över 300 tackor plus lamm, många får blir'e...!
Svarta fåret ;)
Det här fåret står bakom gardinen i köksfönstret i säkert förvar - fast lodjuret föredrar nog de med äkta ull...
Tulpansäsongen är i full gång, dessa fina blommor som ger en försmak på våren!
Vitt och gult är fint ihop!
Avslutar med en av alla mina änglar!

I eftermiddag ska jag ut och rida igen, härligt härligt! Och imorgon styr vi bilen mot Ikea i Älmhult, måste shoppa lite nu när plånboken är påfylld igen ;)
Trevlig helg på er! / Ulrika

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du är utmanad, kika i min blogg.

Anonym sa...

Ja det var ju synd att Pernilla hade utmanat dig också så inte jag kan med att göra det jag också.

Tänk om man fått se det där lodjuret! Vilken upplevelse det måste varit för dem som var med.

Hoppas vi ses snart!
Kramizar A

Anonym sa...

Vilken upplevelse det måste ha varit! Nu har jag uppdaterat mig lite på vad som hänt i Tubbarp, härligt att allt e' på topp.
Kram Liz