måndag 7 juli 2008

WORLD DOG SHOW 2008

På torsdag kväll anlände vi (Anna, 'Putte' och jag) till min syster i Norrköping där vi skulle bo under helgen. Som vanligt blev vi bjudna på god mat som vi avnjöt ute på altanen i kvällssolen! Det sista vi gjorde innan vi gick och la oss vid midnatt var att gå ut på SKK:s sida och vad läser vi där - jo att det är ont om P-platser i anslutning till mässan och att de hänvisade till platser långt iväg och att man skulle ta pendeln in till mässan!!! Efter det kunde jag knappt sova, har haft mardrömmar om att jag kommit för sent till bedömningen och missat WDS... Efter att ha slumrat kanske 1,5 max 2 timmar var vi strax innan 5 på väg mot årets stora hundhändelse!!

Allt gick smidigt och vi var på plats i god tid. Blev positivt överraskad över att ringarna där BC:s skulle dömas var så rejält tilltagna - plus i kanten!
Inte utan att man var lite mer nervös än vanligt, en världsvinnarutställning får man inte uppleva så många gånger i sitt liv. Men 'Putte' gör mig aldrig besviken -han sköter sig så fint!

'Putte' som inte hunnit fylla 18 månader än var anmäld i juniorklassen där 17 hundar från när och fjärran deltog. 'Putte' skötte sig bra i ringen och till min stora glädje blev han 3:a i den stora klassen och Ulrica Göransson som dömde hade bara gott att säga om honom - jag är så otroligt nöjd!!! Kritiken lyder som följer:

' Maskulin hane Utm skalle Härligt uttryck Acceptabelt bett Utm vinklad fram o bak Rör sig föredömligt Välformad bröstkorg Päls av utm struktur Välvisad'

'Putte' på WDS - 3:a i juniorklass!!
Framåt kvällen tog vi oss ut till Lida där lördagens special skulle äga rum. Alltid skönt att ha tält och bur på plats redan dagen innan. Framåt 20-tiden var det fullt med folk som hade samlats för att vara med på Get together, ett trevligt initiativ med god mat och massor av fina saker som hade skänkts till auktionen som skulle hållas senare på kvällen. Tyvärr orkade inte Anna och jag stanna kvar så länge, vi hade en bra bit att köra till Norrköping och vi tyckte det var bättre att vara hyfsat pigga till utställningen dagen efter. Inte alla som var det kan jag säga...!

Efter 4-5 timmars sömn bar det av mot Lida igen. Hade förväntat oss ganska svalt och ostadigt väder men vi fick en härlig dag i strålande solsken och ljumma vindar! Stackars Anna brände sig trots solskyddsfaktor...

Anna fick sälja många halsband - tro jag det så fina och hållbara som de är!

Idag var det 18 juniorer som kom till start. Putte fick åter igen 'Excellent' i kvalitét men blev oplacerad. Jag är otroligt nöjd med hans resultat i helgen! Hans kritik av Lesley Tomlinson lyder som följer:

'Nice strong boy Good substance Good neck and shoulders Nice length of back Well angulated rear Good movement'

Malinda's Don Juan, 'Putte' fick Excellent i kvalitét. Tack Anna för bilden!

Det var kul att träffa tre av Percy's söner! Anna ställde 'Spike' (Svassas First Illusion), och hans kullbror 'Eddie' (Svassas First Choice) från Finland dök överraskande upp tillsammans med matte Bodil. De hade varit i Norge på en klickerkurs - jättekul att ni kom inom så att vi fick träffas! En härlig maskulin pojke med mycket arbetslust - grattis till era framgångar inom lydnad, viltspår och utställning. 'Spike' ställdes i öppenklassen med 'very good' i kvalitét, domaren önskade honom en aning längre. 'Spike' har jag inte sett på 1 ½, är lika glad i honom nu som jag var då! Åsa hade också sin Percy-son med sig, 'Simon' (Fabolous Fur's ? kommer inte ihåg just nu...) var en silverljus unghund sist jag såg honom - nu var han mörk och fin i sina färger och hade verkligen mognat i kroppen, en trevlig pojk som rör sig mycket vägvinnande. Hoppas få se honom i uställningsringarna snart Åsa!!

Anna och 'Spike' i öppenklassen.

Bodil och 'Eddie' (som jag inte sett sen han var 8 veckor) Tack för ni kom!!

'Simon' ställdes inte i helgen men hade fått följa med familjen Gustavsson. Kul att se honom!

Det var verkligen en upplevelse att se så många fina (och en del mindre fina) beardisar vid samma tillfälle - en helg som jag kommer minnas med glädje! Det var trevlig och lättsam stämning runt ringarna. Det var kul att återse Angela Pedder, kennel Caldermist, som vi träffade när vi var över i England för 3 år sedan! Tack Anna för trevligt sällskap och support och som vanligt många goa skratt i ditt sällskap!

Nästa show blir lördagens utställning i Tvååker då Jean Lanning dömer 52 beardisar. Kommer att bo hos Pernilla och hennes pojkar fredag natt, tack för inbjudan Pernilla - ser fram mot att träffa dig och Anna igen. Och Sara förstås!

/ Ulrika

Inga kommentarer: