söndag 27 juli 2008

Länge sen...

... jag skrev nåt i bloggen. Har fått vissa påtryckningar om att det är dags för en uppdatering - no names ;). Så här kommer en liten rapport från Tubbarp!
Dagarna med Emma gick alldeles för fort... Hon valde att sova över hos oss i Tubbarp även fredag natt trots att jag jobbade då. Hon ville hjälpa Pelle med att sätta staketribbor och det tackade han inte nej till! Så medan jag sov på lördagen hände det grejer med staketprojektet vill jag lova - när jag vaknade hade ribbor längs en stor del av 'rakan' blivit ditsatta och det nya staketet började verkligen ta form. Emma visade sig vara en hejare på att hantera skruvdragaren. Tack för hjälpen Emma!

På den här bilden ser det inte ut som Emma ansträngde sig särskilt mycket men skenet bedrar...

...dessa och många fler ribbor hjälpte Emma till med! Duktig fjortis ;)

Framåt kvällen blev Emma hämtad av mamma Kina -det var kul att ha dig här gumman! Kina blev impad av hennes arbetsinsats och till Emmas stora fasa började syrran genast klura på vad Emma skulle kunna hjälpa till med hemma i Norrköping... Jag jobbade även lördag natt, helgen räddad kan man säga - not! Efter att långsamt men säkert vaknat upp på söndag var det skönt att åka hem till Kallinge (till mina föräldrar) och sätta sig vid dukat bord ute på deras inglasade altan (= pensionärskuvös...) Gourmetkocken Björn, min svåger, hade som vanligt lagat underbart god mat - denna gång mumsiga hamburgare som grillades efter konstens alla regler och till dem många goda tillbehör, MUMS!!

Efter helgpasset blev jag ledig i 4 nätter, skönt! Hade planerat att åka till Göteborg några dagar till Pelle's bror Ola med familj men så blev det tyvärr inte av olika omständigheter... Vi ska göra ett nytt försök i augusti nån gång. Har istället varit hemma och fixat lite. Pelle och pappa har jobbat på med staketprojektet - börjar se slutet nu. Ska bara fixa med nån låsanordning till de nya grindarna, sätta nätet på plats igen och sen röja gräs så att det ser prydligt och fint ut!

Efter att ha jobbat tre nätter på raken, torsdag fredag lördag, har jag mest tagit det lugnt idag i den 30-gradiga värmen. Badat Putte har jag orkat med, han tyckte nog det var skönt att bli lite avsvalkad. Invigde min nya Mason Pearson-borste, nu fattar jag hur sliten den gamla var... Har tagit lite foton på tomten - här kommer dem:


Ny fin grind...

...med söt liten plåtskylt.
Är det Tubbarp's 'Zlatan'? Nej, världens goaste Putte! Man blir törstig i värmen och givetvis måste far och son dricka samtidigt...

Rudbeckia (ingen aning hur det ska stavas)

Klematisen blommar för fullt!


Trots torkan har vi gott om både röda...

och svarta vinbär.


Vy från stallbacken - härligt bo på landet!


Vy mot grannen som har typ 300 får/lamm och en och annan gris.


På tal om gris - det här är Putte's fulsöta grisleksak på grönbete ;)

Nu börjar det lukta gott av kvällens grillning - Pelle grillar entrecote, gud så gott det ska bli att sitta på altanen och njuta av god mat och härligt juliväder! Imorgon kör vi ner till Österlen och hälsar på mamma och pappa i deras stuga som de hyr en vecka from idag. Det ser jag fram mot! Hej på er!

Kram, Ullis

2 kommentarer:

Anonym sa...

Pensionärskuvös *ASG* det var det roligaste jag hört på länge ;)
Vad bra att jag kan ge folk lite skrämselhicka så det blir lite uppdaterat :))
Staketet blir kanonfint, han är duktig till gubbe.
Ha det gott, njut av några lediga dagar.

Kram Pernilla och beardispojkarna.

Anonym sa...

Gud så flitiga ni är. Staketet blir ju jättebra och väldigt praktiskt med en snygg grind mitt på den långa raksträckan. Praktiskt också att ha en Emma som kan hjälpa till ;)
Jag jobbar 1 vecka till sedan så ska även jag få lite semester.

Kramizar