lördag 4 juli 2009

Sommar sommar sommar!

Oj oj vilken sommarvärme det varit sista veckan. Varken jag eller djuren orkar göra många knop mitt på dagen. Hundpromenader och ridturer får ske sent på kvällarna när värsta hettan lagt sig. Hästarna väljer att stå inne i stallet om dagarna där det är något svalare, för att piggna till framåt kvällen. De fick sina vaccin häromdagen så det har blivit några dagars vila från mig för Góffi. Blir kanske en lugn skrittrunda ikväll om ork infinner sig...

Hundarna har jag fått svalka i duschen så gott det går. Min bil är för tillfället hopplöst ur funktion (trist trist...) så det blir svårt att ta sig till nån badplats. Men duschen och trädgårdsslangen är bättre än inget!

Har varit ute och klippt gräsmattan i den 30-gradiga värmen idag så nu var det skönt att gå in en stund. Pelle håller på att gjuta de sista staketstolparna, det vi inte hann förra året, så nu snart är det helt klart! Nu jädrar får det hålla i måååånga år!! Huset är tvättat till stora delar, 3/4 kanske, så snart ska vi börja måla - det kommer att bli stor skillnad, speciellt på södersidan där det röda mer liknar rosa just nu... Hemska tanke med rosa hus, eller hur Pelle ;)!?

Har fotat lite motiv som i allra högsta grad hör sommaren till - här kommer de!
Kaprifolen blommar för fullt nu!
Vi satte kaprifolen för många många år sedan vid hundgårdsnätet. Men det är först på senare år den verkligen tagit sig. Varför då kan man undra?! Jo förstår ni, vår käre Igor hade för vana att stryka sig längs staketet i hundgården så när kaprifolen börjat slingra sig runt nätet satte Igor effektivt stopp för fortsatt klättring ;) Tänker på Igor varje gång jag ser hur den tagit sig nu, en rolig hund som lämnade många roliga minnen efter sig :)!
Åskväder hör också sommaren till, detta mäktiga skådespel som inte lämnar en oberörd. Kan inte påstå att jag är rädd för åskoväder, tycker det är mäktigt och häftigt att se men efter att ha läst om både djur och människor som blivit offer för blixtnedslag har man vett att ha stor respekt för vädergudarna... Ca en kvart tjugo minuter efter jag tog denna bild öppnade sig himlen och gav oss välbehövliga droppar. Det mullrade ganska rejält så då var det mysigt att krypa ner i soffan och lyssna på vädrets makter utanför husknuten!
Snart drar det igång...
Böljande sädesfält är väl verkligen sommar!
Jaha, hur var det med kunskaperna om de olika sädesslagen nu igen...? Kan det vara korn tro!?
Betande djur i hagarna = sommar sommar sommar!
Mer sommarkänsla än så här går nästan inte att uppbringa! Härligt doftande skogssmultron plockade och trädda på ett strå på kvällsrundan med hundarna. Åh vad de luktar gott! Känner ni?!!
Smultron, ett säkert sommartecken :)
Glöm inte att dricka mycket vatten i värmen (säger jag som säkert är slarvigast av oss alla ... ha ha!)
Önskar er en fortsatt trevlig helg!
Kram, Ulrika

1 kommentar:

Anna Lycksäter sa...

Ja denna värmen som varit har nästan tagit knäcken på en. Igor var allt en rolig hund med många idéer. Förresten så träffade jag Doris i kväll. Hon är så söt med sina pepparkornsögon och när jag fick fram ögonen under all päls så tyckte jag hon hade samma blick som tant Ebba.

Kram Anna