torsdag 28 maj 2009

Gott och blandat

Bloggandet har kommit på efterkälke, får liksom inte tiden att räcka till. Känns som det är lättare att sätta sig vid datorn under vinterhalvåret - när det är mörkt och ruggigt och inte som nu härliga ljuvliga majdagar/kvällar! Men nu sitter jag här för en liten stund.
Vad har hänt sen sist? Jobbade 4 nätter förra veckan så tiden gick fort. Ridit lite mindre just därför. I lördags var Ann-Christin och jag på Äppelgården i Sölvesborg på turridning upp på Ryssberget. A-C som inte suttit på hästryggen på säkert 14-15 år var superduktig! Hon fegade minsann inte för lite racegalopp i backarna :)! Fast det klart, på en islänning känner man sig trygg :) Och A-C har ju faktiskt hoppat fallskärm så vad är en liten runda på hästryggen ;) Vi gjorde denna utflykt istället för att köpa nån 40-årspresent till varandra, mycket roligare att göra något tillsammans. Tack A-C för en trevlig dag!

I onsdags var jag på Ikea med Anna och vi hade skoj som vanligt! Pelle som jobbade i Älmhult denna dag kom och gjorde oss sällskap i restaurangen när vi åt lunch. Och sen fick han följa med och titta på ett vitrinskåp (Smådal) som jag blivit förtjust i. "Köp det!" sa han och då blev det så. Plus kuddar och kuddfodral, färgsprakande gardiner och lite annat smått och gott som det lätt blir när man är på Ikea. Kan säga att vårt TV-rum som innan var ganska färglöst nu ser ut som en härlig färgpalett - blir glad när jag kliver in i rummet! Tack Anna för en rolig men dyr utflykt.

Har hunnit med en runda upp till hästriket Tingsryd också. Saskia behövde nya exsemtäcken till Glimur så jag hängde på. Köpte lite insektsspray och klådstillande salva (dessa jävla insekter...!!) och mer eltråd som ska användas för att göra en fålla så att hästarna kan gå in och ut i stallet som de behagar. Som sig bör när man är på Börje's blev det en räkmacka :)!

Fotograferandet har också legat lite på hyllan ett tag så igår kände jag att nu minsann får kameran följa med på promenaden. Visst är det härligt i naturen nu, vilken grönska! Det är nästan så att man ser hur det växer från en dag till en annan (åtminstonde gräsmattan som skriker efter att bli klippt nu igen...) Här kommer lite bilder från gårdagens hundpromenad!

Härliga sköna maj!
Full fart på pojkarna hela tiden!
Här har vi stannat på en härlig äng för att vila oss lite. Percy pustar ut efter att ha busat och sprungit efter Putte.
Putte blev också trött... Lika fin och fräsch i skägget som alltid ;(
Hundarna fick flera gånger under promenaden upp vittringen på något spännande. Berättar längre ner vad jag tror att det kan ha varit...
Crona mitt i lunchbuffén.

Igår var Sigge-hovslagare här och skodde båda hästarna. De skötte sig som väntat bra och det hela gick snabbt och smidigt (lätt för mig att säga som bara satt brevid och pratade!) Måste vara ett slitsamt yrke med tanke på arbetsställning och vilka hästkrafter man har att göra med. Tack Sigge för att du tog dig tid till två nya kunder - välkommen åter!
Góffi står och kliar sig i hagen - hämtar honom för att rida en sväng.

Igår var första gången som Góffi testade mig som ryttare, visste att det skulle komma förr eller senare. Han ville inte gå över rälsen så jag fick hoppa av och leda honom över. Naturligtvis kom värsta störtskuren precis när jag suttit av varpå sadeln blir dyblöt... Nåja, upp i sadeln igen och vidare in i skogen. Bara si så där 70-80 meter in i skogen står den plötsligt framför oss, skogens konung! 30 meter framför oss på stigen står en älg och glor på oss - Góffi stannar men blir inte alls rädd, mest nyfiken. Älgen bestämmer sig för att den har sett nog och vänder om och springer djupare in i skogen. Vi fortsätter längs stigen och kommer ut på en grusväg. Tar man höger bär det hemåt och vänster förlänger man rundan och det var det jag hade planerat. Men Góffi var av en annan åsikt och drog sig åt höger... Hörrödu min vän, vänster sa jag. Han gjorde inte mycket motstånd men han testade lite ändå. Vidare längs grusvägen och sen in i nästa skogsparti. Nu är vi på samma ställe där hundarna tidigare under dagen fått vittring på något. Och vad händer, jo efter ett par hundar meter så står älgen framför oss igen! Det var en envis rackare... Valde att vända om, tyckte det blev lite väl 'mycket älg' på rundan. Men vilken häftig naturupplevelse att få se älg från hästryggen!

På vägen hem ringde jag till Pelle. "Kom ut och ta några kort på Góffi och mig är du snäll." Så vi möttes av fotografen på grusvägen utanför huset!
Góffi och jag efter vårt älgsafari :)
Hemma igen!
Fina Góffi!
Góffi med sommarmatte Ullis.

Det har hänt några gånger tidigare och det hände igår igen. Nämligen detta...
Góffi vattnar gräsmattan!

Hela långa vintern har jag längtat efter att kunna sitta ute på glasverandan med tända ljus och bara mysa :) Älskar vår glasveranda! Och hundarna gillar det svala klinkergolvet.
Rogivande på vår veranda.
Dagens ordspråk:
Hellre lite skit i hörnen än ett rent helvete!
Nej nu minsann ska jag ta med hundarna i bilen och köra upp till Karlsnäs och gå en runda - ha det så gott allihop!
Kram, Ullis

3 kommentarer:

Anne Sandberg sa...

Hallå vilka underbara bilder du tagit !!! ÅÅÅÅ gud vilken bra vattenspridare du fått tag i ;) heheheheee syftar på kraken din .... ringde innan ,skulle vi på tur imon eller ??? kram kram

Kina sa...

Härliga bilder för en annan som är instängd på 55 kvm för tillfället... och shoppa loss på IKEA... Jag kommer att ha mycket att ta igen efter flytten.
Men syrran, du rider väl inte utan väst!!??
Kramis Kina

Liz sa...

Åh vad jag blir avundsjuk på att du har sommar häst, det verkar super mysigt!!! Men jag hade blivit skit rädd om jag mött en älg fy ,-(( Härliga foto på hundar häst och dig, ni klär verkligen varann ,-))
Tusen kramar och en trevlig pingst/Liz