måndag 23 mars 2009

Gòffi!

Idag äntligen kom jag iväg för att provrida islandshästen 'Gòffi' som ska lämnas ut på foder från maj till september. Jag har länge drömt om 'egen' häst men rätt tillfälle har väl inte dykt upp förrän nu.
I julas chockade Pelle mig med att ge mig världens bästa julklapp - jag skulle få ta hem en häst i sommar för att känna på hur det är med 'egen pålle' i stallet! Pelle har bromsat mig tidigare då jag pratat om hästar, getter och höns men nu har han gett mig grönt ljus så nu är det bara att tuta och köra;) Getter och höns kan jag hoppa över, nöjer mig så gärna med en häst!

Pelle tyckte att det kunde vara lagom med en månad eller två men när jag läste annonsen om 'Gòffi' kunde jag inte låta bli att skriva till ägaren trots att det rörde sig om en längre tidsperiod. Hennes sätt att beskriva sin häst stämde så väl in på sånt jag uppskattar hos en häst - lagom pigg och framåt, lyhörd för hjälperna, går fram överallt, van att ridas i skog och mark både i sällskap med andra och själv. Och så är han en islandshäst, lagom stor och lurvig - har blivit charmad av rasen precis på samma sätt som jag blev charmad av beardisar för 14 år sedan! Om det nån gång i framtiden blir hästköp så får det bli en islänning:) Inte utan att det kändes lite pirrigt i magen på väg till Söderåkra strax söder om Kalmar men väl på plats försvann det. Blev inbjuden på kaffe och frallor, ägaren var lätt att prata med och det kändes som vi kom bra överrens. Vi gick ut för att hämta 'Gòffi' i hagen och han lät sig snällt fångas in för att ledas in i stallet där vi gjorde honom i ordning för provridningen.
Han var snäll att pyssla med i stallet och ridningen gick också bra. Ägaren satt först upp för att värma upp honom lite och för att jag ville se honom under ryttare innan jag själv satt upp. Jag red först på ett fält för att sen rida en runda längs härliga och varierande vägar i ca 40 minuter. Han hade en underbar galopp och en bra trav. Tölten blev lite passaktig emellanåt, men det är en träningssak - Saskia ska nog kunna visa mig vilka 'knappar' jag ska trycka på! Jag har aldrig ridit en 5-gångare tidigare så jag behöver lite lektioner.
Han var precis som ägaren berättat en hygglig häst, väldigt lyhörd och lite lagom pigg för en tant i min ålder ;) Jag kände mig väldigt trygg och lugn på hans rygg och jag har till 99 % bestämt mig för att han ska få bli min sommarkompis! Ska provrida honom en gång till och då ska eventuellt Saskia följa med om vi hittar en dag som passar oss alla tre.
På hästryggen - visst ser vi ut att passa för varandra!
Mycket nöjd med min dag ska jag nu bättre sent än aldrig gå och lägga mig - GOD NATT!
/ ULLIS

2 kommentarer:

Anonym sa...

Han ser jättefin ut, du kommer att få jätteroligt med honom i sommar om du väljer att han får komma till dig vill säga ;) (fast det tror jag)
Det är verkligen så roligt att rida islänning.

// Kram Pernilla.

Anonym sa...

Han ser trevlig ut, du kommer att vara helt såld när sommaren är slut:) Ungefär som jag är på galoppörer:)