måndag 15 september 2008

Lyckad dag på Sofiero!

Som jag har fått jobba med Putte's päls i veckan som gått! Det blöta vädret har ju knappast bidragit till att hålla pälsen lättskött - denna hund är konstant fuktig och luktar mer eller mindre som en sur gammal disktrasa...;( Hujedamig för unghundspälsar!
I torsdags badade jag honom och fullständigt dränkte honom i balsam för att han skulle bli lättare att borsta. Och visst underlättade det arbetet med honom men jösses vad flygig pälsen blev... Han ser ut som han vore lika lång som hög, hans linjer fullkomligt försvinner under all ull. Och ändå har jag dragit mycket ull...

Ja ja, det är ju så han ser ut just nu - inte mycket att göra åt (förutom att ge 17 i balsam inför uställningarna). Söndag morgon kom och jag kom iväg hemifrån strax innan kl 6. Det kändes allt lite motigt att sätta sig och köra de 20 milen enkel resa utan sällskap men väl på plats träffade jag 'Tiffany Persson' och det är ju som vanligt alltid trevligt!
Det var domarändring för beardisarna, istället för Freddy Deqlerc från Belgien dömde Phyllis Poduschka-Aigner från Österrike (jag döpte om henne till Prussiluskan, betydligt lättare att lägga på minnet ;)).
I unghundsklassen var det 4 trevliga hundar anmälda och till min stora gjädje vann Putte denna med CK. Domaren sa 'Han har väldigt mycket ull för dagen men jag gillar det som är under den bäst av dessa fyra'. Jo tack, jag vet att han har mycket ull, gissa om mina handleder börjar strejka efter alla timmars borstning... Nog tycker jag att Putte har tillräckligt maskulint huvud men det tyckte inte Prussiluskan - så här lyder Putte's kritik:

" Good size Head could be more masculine Good neck Very good chest Correct angulations Correct movement Coat has in the moment lot of underwool"

Putte i ringen (bilden tagen av Pernilla i Hässleholm, tog inga bilder på Sofiero...)

I öppenklass var det 10 st anmälda och i championklass 6 st. Hade väl inga större förhoppningar om att bli placerad i bästa hane men si domaren ville annorlunda. Putte slutade på en hedrande tredje placering, jag är mycket nöjd med dagen och min guldklimp!
På väg runt i ringen med Putte sprang jag rakt in i stackars Morgan som visade 'Lord', sorry... Men vi var snart kvitt för när domaren placerade fram 'Lord' till bästa hane 'nockade' Morgan mig så glasögonen hamnade på sniskan, ha ha - det var trångt i den lilla ringen. GRATTIS Ingela och Morgan på kennel Beastly till 'Lords' svenska cert och championtitel!
Väl hemma i Tubbarp igen vid 17-tiden var det soffan som gällde för både Putte och mig. Det tar på krafterna att vara uppe med tuppen och hålla igång hela dagen. Och Putte som är galen i tikar hade fullt upp med att uppvakta dem han kom åt... Tröstlöst med dessa 'tonåringar'!

Svassas kennel har haft kennelträff i helgen och Percy-barnen Spike och Yrsa har avlagt Godkänt Vallanlagsprov - GRATTIS till er! Nu dröjer det till november innan nästa uställning då SBC's sista special för året ska hållas i Växjö samma helg som kennelklubbens. Hoppas Putte's päls bättrar sig något till dess!

Tog som sagt inga kort nere på Sofiero så ni får hålla tillgodo med ett härligt kort på vår Igor taget av Anna Lycksäter. Igor älskade att ligga med huvudet ut genom kattluckan, ofta låg han och sov så. Saknar den tokiga hunden..

Igor's favoritställe!


Önskar er alla en bra vecka - snart är det helg igen!

/ Ulrika

3 kommentarer:

Anonym sa...

Bilden på Igor är härlig tycker jag men så var han en speciell hund också:O)

Kram på er i Tubbarp!
Anna

Anonym sa...

Hej Ulrika o Putte
Grattis till ytterligare framgångar med din Putte fortsatt lycka till.

Ulla o flickorna

Anonym sa...

Hej, Ulrika!!

Gud vilken kul bild på Igor i kattluckan!!!
Och DU...Putte är ju bara så NICE!
Kramar från oss i Sjöbo.