lördag 6 september 2008

Coola hästar!

Följde med min granne häromdagen då hon tränade miljöträning med en av sina hästar. Sex hästar av olika raser och storlek var med i gruppen. Jag blev imponerad över hur coola kusarna var i de olika moment som de utsattes för. Nästan som ett MH fast för hästar ;)! Inte helt lätta övningar precis... Kolla filmerna så förstår ni vad jag menar!

Först ut var flaggövningarna. Hästarna blinkar knappt när ryttarna viftar med flaggorna över deras huvuden!

Och sen red de under en prasslig presenning! Ni som kan lite om hästar vet att det inte är helt lätt att övertyga dem om att det inte är farligt...

En huligan kommer in och skjuter med en startpistol och kastar dessutom smällare framför hästarna, vilken buse va' ;)! Tror att jag var den som blev mest rädd i sällskapet, var inte beredd på att de skulle skjuta - det ekade ganska bra mellan plåtväggarna kan jag lova!

Sist ut var övningen med att hoppa över eldhindret - grannens häst (den vita) var väl inte helt övertygad om att det skulle vara nödvändigt att hoppa så jag klippte filmen lite;) Men efter ett par försök hoppade även han utan problem över bommen. Jag tycker att hästarna, och givetvis ryttarna, gjorde ett bra jobb denna septemberkväll. Det ligger många timmars träning bakom det här. Applåder till er!!

Måste bara få visa en bild på hästen Cirocco som jag hade nöjet att få rida i torsdags - vilken häftig häst! Trots sin storlek (korsning nordsvensk/ardenner) har han ett lätt steg och han är känslig för hjälperna. Likt en skogsmaskin tog han sig fram i skogen, en härlig upplevelse!

Cirocco, många kilon att tycka om ;)!

Ska snart visa er hur det går med vårt nya projekt 'göraiordningmatrummet', måste bara komma en liten längre bit på väg för att det ska se nåt ut. Nu ska jag ner och mysa i soffan med gubbe och hundar :)

Hoppas ni får en trevlig helg!

/Ulrika

3 kommentarer:

Anonym sa...

Herregud vilken goding Cirocco är, jag gillar den typen av hästar.
Men det räckte att se en bit av filmen där dom smällde för att jag ska tycka det är obehagligt, jag HATAR verkligen smällare.
Ska bli kul att se vaedagsrummet när det är klart :)
Själv har jag hängt upp nya gardiner idag.

Ha det gott, // Kram.

Anonym sa...

Jag som inte ens är en hästmänniska kan inte annat än gilla den där Cirocco. Helt underbar hästapålle!

Ha det bra!

Kramizar!

Anonym sa...

Här var det inte uppdaterat på länge ser jag. Ville bara säga GRATTIS till Puttes placering som 3:a Bästa Hane idag på Sofiero.

Natti natti, vi hörs en dag!
Kram Anna