lördag 14 februari 2009

Bruksprov på Flyinge

Idag på självaste Alla Hjärtans Dag har jag varit nere på Flyinge och kollat på bruksproven för hingstar. Det var hingsten "Avon" jag var nyfiken på att se. Annika har ridit in hingsten ifråga, som har bott på Thorarps Stud sen han var 1 år. Självklart ville jag ner och kolla på honom idag - det är ett otroligt jobb som ligger bakom en så pass bra häst som detta handlar om! Annika's pappa Carl-Olof och hans vän Anders hämtade upp mig strax innan 8 i morse. Vi hann fram i god tid innan Avon skulle ridas under testryttare, den sista pusselbiten i bruksprovet som för Avon's del började redan förra helgen. För er som är intresserade av att se fullständiga resultat och filmer från Bruksproven kan jag rekommendera att gå in på följande sida: http://www.equipe.nu/
Idag fick hundarna stå tillbaka till förmån för hästarna. Annika visade Avon i gångarterna tidigare i veckan, både för hand och uppsutten, men när det kommer till hoppningen har hon lämnat över till unga Alexander Zetterman.

Här har en av testryttarna börjat rida fram Avon. Det var svårt att fota inne i ridhuset, långt avstånd och jag ville inte använda blixt. Men kul ändå att ha nåt från själva ritten.
Äntligen ute i friska luften igen! Det var varmt inne i ridhuset, skönt för oss som satt på läktaren men jobbigt för hästarna... På med täcket efter ritten - Alexander lämnar över Avon till Annika...
...som har all anledning att vara stolt över denna fina häst! Bra jobbat Annika, skönt att pärsen är över nu.

Ingen rast och ro för stackars Avon som trodde han gjort sitt efter hoppningen, nej nu fick han allt ställa upp som fotomodell också! Vi gick ner till en liten 'sjö' som ligger på området (och området är stooort, vilken fantastisk anläggning!). Om det är svårt att fota hundar har jag nu fått bekräftat att det är minst lika svårt att fota hästar... Men här kommer några kort på den vackre Avon - håll till godo och njut av ett vackert djur!

Jättetrevlig i typ och storlek! 163 cm över havet (eller sjön i detta fallet;)), större behöver de inte vara tycker jag.

Han var lite irriterad över den starka solen som förstärktes av den vita snön, kisar lite med ögonen. Underbart vinterväder!

Mycket att hålla koll på när man är hingst på bortaplan.

Väl tillbaka i stallet igen fick han välförtjänt mat och blev ompysslad av Annika och Hanna. Flätorna rök för den här gången, säkert skönt för honom att bli av med dem! Man vet ju själv när man har haft håret uppsatt länge vad skönt det är när man får släppa lös och rufsa till det (hästar kanske inte har samma känsla, vad vet jag?!) Här ryker flätorna och...
...efteråt ser han ut som en nypentad tant ;)
Allt finns på Flyinge, här galoppbanan.

Nu medan jag sitter här och skriver har jag med jämna mellanrum gått in på resultatlistorna som äntligen är uppdaterade: AVON BLEV GODKÄND - STORT GRATTIS TILL ANNIKA OCH JANA! Tror nog att både Annika och Avon tycker det ska bli skönt att åka hem imorgon efter premieringen. Grattis än en gång och ha en bra natt i lastbilen;)

Läggdags här i Tubbarp nu, tipsrunda på Karlsnäs imorgon och sen kommer Anna Lycksäter och hälsar på! Det blir till att ut och fota i det fina vädret och försöka förstå sig på alla finesser på våra kameror, svårt men roligt!

God natt & sov gott. / Ullis

1 kommentar:

Liz Bearded Collie Sida sa...

Han är så vacker Avon, kul att han gick igenom. Grattis till percy i efterskott, bättre sent än aldrig. Du Ullis, du kommer väl till Höganäs, jag behöver dig......
Kramar Liz
Wilmer tackar för gratulationen!