torsdag 16 april 2009

Syskonträff!

Igår åkte jag upp till Växjö med hundarna för att därifrån samköra med Alice upp till Sissi och Lasse som hade ordnat med valpträff! De bor i Löpaskog och namnet var väldigt passande just nu för både Bonnie och Sissi's flatte var i höglöp... Inte jättekul med tanke på att både Percy och Putte är väldigt tjejfixerade, löper de dessutom ja då blir pojkarna riktigt jobbiga :( Nu träffade de inte löptikarna men doften av dem gjorde att de blev precis 'stissiga' och stackars Cornelia fick finna sig i att ha en envis Percy hack i häl hela eftermiddan...

Det var riktigt kul att träffa 'valparna'! Det var bara pojkarna i kullen som kunde komma. Titti med 'Doris' fick förhinder och 'Mira' bor ända uppe i Sundsvall så hon hade också giltigt skäl att inte vara med. På plats var alltså Putte och Dino, Buster och Malte. Och halvsyrran Cornelia och pappa Percy!Så här glad och ivrig var 'Buster' denna dag! En stor och maffig hane med ett härligt sätt.

'Jag flyger jag svävar fram!'

Som ni ser hade vi tur med vädret! Buster's matte (som jag glömt namnet på...) och Alice sitter och gottar sig i solen innan vi ger oss av med hundarna.

Vi gick från Sissi's hus vidare in på en skogsväg där vi äntligen kunde släppa hundarna lösa - mina handleder gjorde riktigt ont och jag hade svårt att hålla humöret uppe...Hoppas jag inte var alltför gnällig?! Åh så skönt slippa dessa dragiga 'kåtbockar' (ursäkta ordvalet...)!!

Sissi och Malte's husse Henrik på väg ner mot sjön.

Cornelia med släptåg - Percy hade fullt upp att flirta med söta Cornelia.

Det busades hej vilt, in och ut i skogen och fram och tillbaka på vägen. Visst är det härligt att se när hundarna har kul! Strax kom vi ner till en sjö. Percy, som inte gärna blöter ner sig i vanliga fall, kom alldeles av sig när Cornelia gick ut i vattnet - han var som en igel på henne vart hon än gick. Det var väl inte direkt någon av hundarna som simmade men alla blev blöta och svalkade i alla fall.Slurp, man blir törstig av allt springande och bus!

Cornelia och, ja just det, Percy!

Det gick att busa nere vid vattnet med! Här är det Dino som jagar Buster.
På väg tillbaka igen. Vi stannade och gjorde lite övningar, bl a sök och uppletande. Det var lite delade meningar om vad som var intressantast - söka efter matte i skogen eller springa till de andra hundarna... Har sällan träffat någon hund med större föremålsintresse än Cornelia - hon har mycket arbetslust den hunden! Precis som mamma Bonnie.

Cornelia, Percy, Putte, Dino och liggande Buster och Malte.

Någon kom på den 'lysande' idén att ta ett gruppfoto EFTER att vi varit nere vid sjön, dessutom i en sandgrop ;) Nåja, det var ju hundarnas dag idag och inte fotografens, haha! Vi fick kämpa ett bra tag innan alla var samlade och kunde vara med på samma bild...Inte det bästa kort jag tagit men alla är åtminstonde representerade. Återigen Pernilla, hur gör du med dina pojkar??! Du kan hålla kurser i hur man fotar flera hundar samtidigt, säkert fler än jag som behöver hjälp med det.

Hemma från rundan blev vi bjudna på god fika i Sissi's och Lasse's mysiga hus. Buster's och Malte's ägare pratade gott om sina hundar, de är nöjda med sina pojkar. Och Alice och jag är nöjda med våra 'huliganer'! Vi fick hälsa på löptikarna innan vi åkte hem, mamma Bonnie är 10 år och väldigt pigg och fräsch fortfarande. Hon blev så glad när hon äntligen fick komma och hälsa på alla människor som var på besök!

Mamma Bonnie fick komma ut och hälsa när pojkarna var ur vägen.

Löptikarna fick snällt vara för sig själva denna dag.

Sissi's dotter Filippa har en schäfertik på ca 1 år. Om jag minns rätt så heter hon Extra.

Tack för en trevlig eftermiddag !! Får passa på att säga GRATTIS till Sissi och Lasse som nyligen blivit farmor och farfar! Vi ses och hörs igen. Putte och Percy var trötta och sov som stockar hela vägen hem.

I tisdags var jag med Anne och hennes tre barn i Tingsryd på en liten utflykt. Vi var naturligtvis i hästaffären där jag köpte lite prylar till 'min' häst. Ett litet apotek införskaffades, ryktborstar, grimskaft och tvättsvampar mm. Och så grindhandtagen! Vi lunchade på Börje's men istället för den sedvanliga räkmackan blev det Fish & Chips med dricka för 35:-, billigt värre! Och lika onyttigt... Tur att det inte är varje dag man äter sånt. Hemma hos Anne passade jag på att klippa klorna på 'Totte', hennes powder puff. Tack för en trevlig utflykt Anne!

Hemma i Tubbarp igen tog jag hundarna på en skogsrunda innan jag cyklade bort till stallet för att göra mig av med lite Fish & Chips-kalorier ;) Josefine och jag red en runda på Cirocco och Jesper, härligt! Sen mockade vi och gav hästarna kvällsmat. Jag längtar så efter att få hämta hem Góffi snart!

Inget mer att rapportera för den här gången - må gott!

Kram, Ullis

6 kommentarer:

Tina sa...

Vilka häftiga bilder på Buster!! Ni ser ut att ha haft en skön "valpträff". Jag undrar också hur Pernilla lyckas fånga alla på bild....

När får du hem Góffi?

Pernilla sa...

Men nog fick du med alla på bild samtidigt ;) kanske inte på rad och alla kollandes in i kameran, men ändå ;)
Ni ser ut att ha haft en härlig dag, löptikar till trots :)
Ha en skön helg.

Anna sa...

Synd jag inte kunde följa med på träffen hos Sissi & Lasse. Ser ni hade trevligt ändå ;-)

Kram Anna

Hanna sa...

Fina bilder!

Har jag fattat saken rätt, finns det en till Percy-dotter i Sundsvall? =)

Hanna sa...

Hej igen!

Vi verkar ha samma smak på tapeter. Tapeten som du använde till din skänk (eller vad det nu var) har ju jag som fond i vardagsrummet =)

Till Alnö är det inte alls särskilt långt, 1½ mil ungefär. Har du någon mailadress till dom? En halvsyster får ju inte slinka förbi helt obemärkt ;)

Anonym sa...

Hejsan!

Vilket Buster har ett riktigt rastypisk skutt, kul att du fick det förevigat. Härliga beardisbilder i övrigt också t.o.m. schäfern är ju riktigt vacker på bild:) Ha det så bra, jag återkommer nog snart. Hälsningar Bodil och Eddie